Noe av årsaken til folk sin høye gjeld kan være at det er en lav terskel for enkelte banker å gi ut forbrukslån, samt at det er lett tilgjengelig, mener Aarreberg.
– I noen tilfeller opplever vi at kunder har fått for mye forbruksgjeld i forhold til hva de klarer å håndtere. Man burde huske at bankene som gir ut forbrukslån ikke nødvendigvis har full oversikt over økonomien til kunden.
Vær kritisk
Bankene er avhengige av at kunden informerer om hvor mye gjeld man har fra før, siden det ikke finnes noe gjeldsregister. Henriksen tror at forbruksbankene vil ha mer fokus fremover på å kartlegge betalingsevnen til kundene.
Alle mulige «raske løsninger» som tilbys hos forbruksbanker for å bli kvitt gjelden, er noe Aarreberg mener en skal være kritisk til. I forkant er det lurt å vurdere alternativer som gjør at du kan få en bedre økonomisk hverdag.
– Som kunde er det nok lurt å være kritisk til tilbud om forbrukslån med høy rente. Sørg for at du har nok informasjon før du eventuelt inngår avtalen, understreker Aarreberg.
Involver deg
Å ta opp mer lån for å betale ned på gammel gjeld, er bare en midlertidig løsning på et problem som kan forverres. Dersom man først har havnet i økonomisk ubalanse, kan refinansiering av all gjeld være et veldig godt alternativ.
– Man vil da kunne få bedre kontroll over økonomien, da man får færre kreditorer å forholde seg til. Det er viktig at banken tar problemet på alvor og prøver å finne en løsning sammen med kunden, sier han.
Banker kan i mange tilfeller hjelpe til med refinansiering, Aarreberg understreker likevel at som kunde, må du gå hundre prosent inn for å komme ut av situasjonen.
– Finn en løsning sammen med rådgiver. Å involvere seg i prosessen er viktig. Til syvende og sist er det opp til hver enkelt å ta de riktige økonomiske valgene. Banken kan være med å tilrettelegge, men kunden må ha sterk vilje til forandringene.
Slik hjelper vi deg
– Vi har hjulpet mange kunder ut av den økonomiske ubalansen. Når en kunde kommer i kontakt med oss er det viktig å få til en god dialog. Hos oss skal kundene føle seg trygge.
Banken Balanse består av erfarne rådgivere som kan bistå med gode og økonomiske råd. Betalingsanmerkninger og forbrukslån er ikke noe hinder for at rådgiverne kan hjelpe.
– I motsetning til mange andre banker, ønsker vi at kundene forlater oss etter en periode. Sammen med kundene jobber vi for at de skal få kontroll og etter hvert stå på egne ben, forklarer han.
Nøkkelen er tett oppfølging og dialog. Balanse ønsker å kartlegge hele den økonomiske situasjonen, og finne en løsning som passer for hver enkelt kunde.
– Vi skal være tilgjengelig for kundene våre og ønsker at de lykkes, forsikrer Aarreberg.